Loading...

El hashtag en xarxes socials. Infografia

//El hashtag en xarxes socials. Infografia

Des que es va crear la primera xarxa social, moltes han estat les persones que s’han sumat a aquest tipus de comunicació. Encara que al principi no tinguessin un èxit atroç, amb el pas dels anys i l’aparició de plataformes més modernes, s’han convertit en una de les formes més habituals de relacionar-se amb altres persones. Amb les xarxes socials va arribar també un nou vocabulari de difícil pronunciació i que, a molts, els està costant utilitzar de la forma correcta. Termes com avatar, follower, post o tweet ja els resulten familiars a les nostres oïdes i el seu bon ús ja està totalment estès entre els usuaris. Però, què passa amb els hashtags, eses diabòlics coixinets acompanyades de paraules que últimament envaeixen cadascuna de les publicacions en qualsevol xarxa social? Realment les estem utilitzant adequadament? Si no estàs segur, avui et traurem de dubtes. Acompanya’ns en aquest recorregut pel origen del hashtag, el seu mal ús i seva utilització en les diferents xarxes socials.

Origen

Probablement molts penseu que el hashtag va sorgir amb l’arribada de la xarxa social Twitter a les nostres vides. Però no, el numeral o coixinet (“hash” en anglès) ja s’utilitzava per enviar teletips el 1874, però la seva internacionalització no va ser fins a l’arribada dels primers telèfons amb botons. Després d’una investigació per saber quins botons posar per a les funcions especials, van arribar a la conclusió que la millor opció eren aquests dos símbols, doncs ja es anaven utilitzant en les màquines d’escriure nord-americans.

Màquina d’escriure antiga amb el símbol coixinet a la Q

El coixinet seguida d’una paraula té el seu origen en la programació C. Aquest hashtag (“tag” en anglès significa etiqueta) s’utilitzava perquè les paraules clau especials fossin processades primer de tot. Per aquest motiu, hashtag ve de l’ús del numeral en el llenguatge de programació quan es necessita afegir comentaris al codi.
Internet Relay Chat (IRC), el sistema de xerrades a temps real basat en texts creats el 1988, va serel primer a utilitzar hashtags per crear canals dedicats a temes específics. És per això que no és d’estranyar queChris Messina, usuari de IRC, suggerís que s’utilitzés aquest mateix sistema a Twitter per etiquetar temes o interessos. I ho va deixar plasmat en aquest tweet en 2007:

Hashtag de Chris Messina, el primer que va proposar utilitzar-lo en Twitter

Durant aquest any, el hashtag va començar a popularitzar-se, sobretot amb els incendis forestals ocorreguts a San Diego al mes d’octubre del 2007. Tothom va començar a comentar el que passava a través de Twitter i Flickr utilitzant el hashtag#sandiegofire. Però no és fins a 2009 quan Twitter l’implementa oficialment a la plataforma agregant un enllaç automàtic per trobar tots els continguts d’aquest hashtag. A partir d’aquí, van començar a tenir un èxit tan rotund que Twitter va crear els “Trending Topics” amb els hashtags més populars i fins va ser triada “Paraula de l’Any” en 2012 per la Societat Americana del Dialecte (ADS).
En l’actualitat, els hashtags van més enllà de Twitter i ja s’han implementat en la resta de les xarxes socials com Facebook, Instagram, Google+ o YouTube. S’utilitzen per aconseguir seguidors, categoritzar, influenciar, ironitzar i, fins i tot, per fer créixer una marca. Però el excessiu ús d’ells fa que, a vegades, lespublicacions siguin recarregades i confuses. Tant, que resulten contraproduents Com podem evitar-ho? Avui us mostrarem el que sí i el que no es pot fer amb els hashtags si el teu objectiu és donar a conèixer la teva marca.

El seu mal ús

Els hashtags poden convertir-se en el teu pitjor malson tant si ets un simple usuari que consumeix continguts com si ets una empresa o marca que desitja ser llegit. Hi ha errors molt comuns que la majoria comet per ignorar el seu real ús. Esbrinem de les quals es tracten:
1. Abusar dels hashtags: Infestar una publicació amb etiquetes de tot tipus és un error cada vegada més comú entre els usuaris. A més de resultar desagradable de llegir, provoca menys interaccions, ja que obstaculitza la fluïdesa del missatge.

Exemple abús del hashtag

2. Utilitzar els hashtags “Trending Topics” sense tenir sentit en les publicacions: El nostre missatge no es viralitza pel simple fet d’utilitzar els hashtags de moda. Tenir una connexió real entre les etiquetes i els posts resultaran més útils en la comunicació.

Exemple de hashtags sense sentit

3. Utilitza el hashtag per etiquetar la nostra marca: Això pot resultar redundant, ja que la selecció està adherida al nom d’usuari. Utilitzar-la com a etiqueta abans i després de cada publicació és carregós i incòmode per al lector.
4. Fer una frase un hashtag: En aquest últim temps hem anat veient frases etiquetades com #notengoelchichipafarolillos o #mimentemehacebullingaprendiendosecancionesqueyonoquiero. Encara que puguin semblar divertits, és un error utilitzar-los si el teu objectiu és donar a conèixer la teva empresa. Són difícils de llegir i l’usuari els rebutja sense miraments, sobretot si les paraules no estan separades per majúscules. En no ser llegibles, el missatge no arribarà al teu públic.

Exemple de hashtag llarg

5. Afegir hashtags que provoquin una reacció recíproca: El # like4like o el #tweetportweet pot portar conseqüències desagradables per a la teva marca. Necessitem seguidors de qualitat, no usuaris que no tinguin interès per les nostres publicacions.
6. Utilitzar les etiquetes perquè tothom ho fa: Abans d’endinsar-vos en el món del hashtag heu de conèixer el vostre target. Si us dirigiu a un públic jove, aquesta pràctica pot ser molt positiva per a la vostra marca, però si no, el seu ús ha de ser limitat i les paraules claus adequades per al teu públic objectiu perquè aquests no caiguin en la incomprensió i rebuig dels usuaris.

Seva utilització en les diferents xarxes socials

Adaptar la comunicació segons el tipus de xarxa social en la qual et trobis és primordial per arribar al teu públic. Per això, l’ús del hashtag és diferent en cadascuna de les plataformes.

Twitter

El bressol del hashtag. S’utilitza per ordenar els continguts en categories, a més d’aconseguir difondre un tweet augmentant la teva visibilitat. D’aquesta manera, podem conèixer tot el relacionat amb un tema a través d’una paraula clau, sempre que estigui etiquetada.
1. Compte amb la quantitat de hashtags que incloem en una publicació: S’ha demostrat que incorporar etiquetes augmenta la interacció, però un abús d’elles fa que els teus missatges resultin poc atractius. Menys és més.
2. No els utilitzis si el que vols és augmentar la teva CTR: Els hashtags poden ser una distracció per a l’usuari, qui clickará en ells en comptes d’en el teu link.
3. Comprovar el teu hashtag abans d’utilitzar-lo: En haver de fer servir pocs, el més recomanable és que es comprovin perquè les teves publicacions siguin les més efectives possibles.

Exemple de l’ús correcte del hashtag a Twitter

Facebook

L’ús del hashtag a Facebook encara no està molt reconegut pels usuaris d’aquesta xarxa social, pel que el seu ús pot arribar a ser contraproduent. Després d’una investigació sobre aquests a la xarxa social, es va demostrar que aquelles publicacions que no tenien etiquetes aconseguien un major nombre d’interaccions. El seu ús és escàs, però pot ser efectiu en marques i influencers.
1. Investiga abans d’utilitzar-los:Abans de posar-te a etiquetar paraules, investiga en el teu Fan Page per conèixer l’impacte que tenen entre el teu públic. Si és bo, afegeix el coixinet a paraules clau, però ATENCIÓ! Recorda que menys és més.
2. Crea un hashtag para tu empresa: Fes una etiqueta única per la teva marca i anima als teus seguidors al fet que la utilitzin en les teves publicacions.

Exemple d’ús correcte de hashtag a Facebook

Instagram

Al contrario que en las anteriores redes sociales, en Instagram el uso del hashtag es más efectivo cuanto más existan. Pero no olvides que tu objetivo es obtener clientes potenciales y no un alto número de “likes”.
1. Utiliza etiquetas relacionadas con tus publicaciones: De esta manera evitarás tener seguidores que no aporten nada a tu negocio. Hashtag tipo #mesiguesytesigo o #likeforlike no deben tener cabida en tus mensajes.

Uso correcto del hashtag en Instagram

Google+

L’ús del hashtag en aquesta xarxa social és ideal per posicionar-se en el web. Una bona estratègia SEO en aquesta plataforma et recomanarà que utilitzis les etiquetes, ja que en ser la xarxa social de Google, els hashtags s’integraran al motor de cerca. Els continguts dels usuaris s’ordenen de forma automàtica i les etiquetes es generen per si mateixes, tot i que tenim la possibilitat d’afegir-les de forma manual.
1- Afegeix hashtags a les imatges: D’aquesta manera aconseguiràs més visibilitat en els teus continguts.
2- Inclou hashtags en els comentaris:D’aquesta manera dupliques les possibilitats que els usuaris trobin el teu contingut.
3- Fes-los servir al final: Per facilitar la lectura a l’usuari, mantingues els hashtags al final de la publicació.

Instruccions Google+

YouTube

Aquesta és l’última xarxa social que va adoptar aquesta pràctica i com (gairebé) la resta, el seu ús ha de ser limitat.
Quan parlem de posicionament, aquesta xarxa social pot ser la clau per a la nostra estratègia, de manera que les etiquetes poden ser molt positives o negatives segons l’ús que se’ls donin.
1. Compte amb el que etiquetes: La plataforma penalitzarà o eliminarà aquells vídeos que tinguin més de 15 hastags o utilitzin paraules clau que atempti contra els seus normes d’ús  i atemptin contra la integritat de l’usuari com #sexo, #lenguajevulgar, etc.
2. Afegeix hastags a les descripcions: Les etiquetes en aquest lloc funcionen com enllaços que et porten a la pàgina de resultats de cerca, de manera que a l’usuari li resultarà més fàcil trobar el teu contingut.

Exemple ús correcte del hashtag a YouTube

 

Com podeu veure, l’ús del hasthag pot ser molt positiu i, fins i tot, necessari a l’hora de donar a conèixer una marca o posicionar al mercat. Només has de tenir en compte la xarxa social i el target al qual et dirigeixis per fer un bon ús de les etiquetes i beneficiar amb elles.
Si encara no t’ha quedat del tot clar, et deixem amb una infografia amb diversos consells sobre el seu ús.

Infografia. Consells sobre el hashtag en xarxes socials

Cristina Cuenca

Licenciada en comunicación audiovisual. CommunityManager apasionada del mundo digital y del marketing. Especialista en cine y futura guionista.

2017-09-18T11:03:58+00:00 16 febrer , 2017|Xarxes Socials|Sense comentaris

Deixi el seu comentari